www.zehndarmani1.ir

بحران هویت

بسمه تعالی

بحران هویت

نویسنده: روانشناس زهرا رضایی

 

 

تعریف نوجوانی: نوجوانی مرحله ای از رشد سریع و گاه نا هماهنگ است که در ابعاد مختلف جسمی عاطفی شناختی اجتماعی که در حد فاصله دوران کودکی و نوجوانی بارز میشود.

بحران های دوران نوجوانی:

مهمترین مشکل در دوران نوجوانی مشکل سازگاری است .

 اصطلاح سازگاری به ارتباطی که شخص با وضع محیطی موجود برقرار می کند اشاره دارد در حالت سازگاری ، شخص برمحیط اطراف خود تسلط دارد و با خود در صلح و آرامش به سر می برد.

 

 

حیطه های سازگاری بهینه:

حیطه زیستی،شناختی،عاطفی،اجتماعی،اخلاقی ،شغلی

محرکهای تنش زای رایج در دوران نوجوانی:

رویدادهای پر تنش اغلب پیش بینی کننده ی بروز مشکلات عاطفی و رفتار ی در آینده است و پسران معمولا اضطراب خو را به صورت سرکشی و نافرمانی و دختران به صورت کناره گیری از اجتماع ،شکایتهای جسمانی یا احساس تنش بیان میکنند

 محرکهای تنش زای هنجاری:

 تکالیف مدرسه و آزمونها،روابط تیره با والدین وهمسالان ،تلاش برای وارد شدن به دانشگاهی خوب یا شغلی مناسب

نا ایمنی درباره ظاهر و اندام خود،تغییر مدرسه یا محل سکونت،اشتغال ذهنی درباره مرگ،و مسائلی نظیر بی خانمان شدن اشتغال ذهنی درباره آینده

اشتغال ذهنی غیر هنجاری :

مرگ دوستان یا اعضای خانواده،بیماری خود یا اعضای خانواده ، ناتوانی جسمانی،فقر،تبعیض نژادی ، خشونت قوی یا خانوادگی ،طلاق یا جدایی والدین

پژوهشگران اغلب ناسازگاری شدید در دوران نوجوانی را به عنوان سندروم مشکالت رفتاری چند گانه معرفی می کنند که ترکیبی از ویژگیها و رفتارهای شخصی است و شامل به رفتار ضد اجتماعی ،منفی گرایی و خصومت ، بی اعتنایی و نافرمانی، اختلالات خلقی ،عزت نقس پایین ،شکست تحصیلی، گریز از مدرسه و ترک تحصیل ،مصرف مواد مخدر، فعالیت های جنسی پیش رس و بارداری. (اقامحمدیان۱۳۸۸)

 

 

 

برخی مشکلات سازگاری:

اختلالات خوردن(بیشتر در دختران) :

 خیلی لاغرندAnorexia nervosa الف)بی اشتهایی روانی 

       وزن طبیعی دارندBulimia nervosa ب)پراشتهایی روانی

الگوی اختلالات خوردن: زمینه های ارثی ،تحت فشار بودن زنان برای لاغر شدن ،عقاید نادرست درباره تغذیه ، عزت نفس پایین، آسیب در دوران کودکی نظیر سوء استفاده های جنسی

سوء مصرف مواد

رفتارهای ضد اجتماعی: به  تخلف از قوانین اجتماعی که سبب وارد کردن آسیبهای جسمانی یا روانی به دیگران می شود مثل دعوا کردن ،دزدی کردن ،دروغ گفتن مدرسه گریزی ،و تخریب اموال عمومی ،این رفتارهای در نهایت به بزهکاری یا اختلال سلوکی تبدیل می شوند

{(آتش افروزی عمومی، دزدی مصرف مواد مخدر و رفتارهای پرخاشگرانه)عزت نفس پایین مشکل نگرشی و عملکرد ضعیفی در مدرسه و مبادرت به رفتارهای جنسی ،دروغ میگویند و از خانه می گریزند}

اختلال بی اعتنایی مقابله ای  

تنهایی : در سالهای نوجوانی تمایل برای برقراری رابطه صمیمانه و خود افشایی افزایش می باد

افسردگی: والدین پرخاشگر،والیدن افسرده، ارتباطات و روابط نامتناسب والدین ،نوجوان ، الگوی درماندگی آموخته شده ،(پیامدهای منفی وقایع فراتر از کنترل هستند) افسردگی در نوجوانان مقاوم و برگشت پذیر می باشد و می تواند پیش درآمد افسردگی آنان در دوران بزرگ می باشد  ناهماهنگی خانواده، طلاق والدین،آغاز بلوغ، تصویر منفی بدن، فقدان اعضای صمیمی خانواده یا دوستان

خودکشی : طلاق والدین ، ارتباطات ضعیف والدین نوجوان، مدرسه و سوء استفاده جنسی مخصوصا از دختران

 سوء استفاده از نوجوانان: در مقایسه با کودکان نوجوانان بیشتر در برابر سوء استفاده جسمانی، عاطفی، و جنسی بزرگسالان از خود دفاع می کنند. تاثیر بهره کشی جنسی : فرار از خانه، بی بند وباری جنسی، مشکلات تحول شخصیتی و بسیاری دیگر از مشکلات عاطفی و رفتاری (فراروروسبپیگری نوجوانان)

 

 

 

 

فرار از مدرسه (مدرسه گریزی):

علل آن:۱- خانواده از هم گسیخته ،فوق یا جدا شدن والدین ۲- مردود شدن یا افتادن الف)ضعف پایه تحصیلی ب)افت ناگهانی تحصیل

 ۳- بی علاقگی به درس (مغزم  گنجایش مطالب درسی را ندارد) ۴- ترس از تنبیه بدنی : امام علی (ع) عاقل به تربیت پند گیرد و حیوان به زدن

 ۵- بی توجهی والدین نسبت به فرزند(تعداد زیاد فرزندان)

۶- عدم رفاه مالی ۷- تبعیض قایل شدن

 ۸- عقب ماندگی ذهنی ۹- فرار از خانه

 

عوامل موثر در فرار از خانه

۱- نقش خانواده  ۲- نقش مراکز آموزشی   ۳-الگوهای متناقض رفتاری اجتماعی و خانواده ۴- مشکلات اقتصادی ۵- ویژگی های شخصیتی. (منصور محمود)

فنون مصاحبه با نوجوانان:

۱)چه موقع باید نوجوان را دید:

اگر قرار است نوجوان را بیش از یک جلسه دید یا با والدین و خانواده ی او هم مصاحبه کنیم بهتر است خود نوجوان را ببینیم پس خانواده را و بهتر است خانواده را به همراه نوجوان ببینیم (استمن۱۹۹۸)

 

 

۲) تعیین محدودیت های محرمانه بودن:

ابتدا یادآوری می کنیم محتوای جلسات مصاحبه محرمانه است و می گویم که مسائل و موضوعا مربوط به ان ها را بدون اجازه خودشان به والدینشان نخواهم گفت

مگر اینکه آن موضوعات مسائل مهمی باشد که والدین باید از آن اطلاع داشته باشند(بارکر۲۰۰۷)

 

۳- جلسه مصاحبه به عنوان فرصتی برای برخورد افراد باهم :

گاهی مصاحبه گر در مصاحبه با بعضی از نوجوانان دچار مشکل می شوند نوجوانی که در جلسه مصاحبه حاضر می شوند معمولا کسانی هستند که با بزرگسالان خود دارای مشکل و تعارض هستند

 بنابراین ممکن است در جلسه مشاوره  طوری رفتار کنند که مورد انتقاد و یا طرد قرار گیرند

اما رفتار مصاحبه گر باید با احترام باشدو نسبت به این رفتار ها و حرفهای تحریک کننده حساس نباشد و می توان راجع به علل این گونه رفتارها از آن ها سوال کرد(بارکر۲۰۰۷)

۴- اگر نمی خواهید چیزی را به من بگویید لازم نیست آن رابگویید

نباید به مراجعین فشار بیاورید که چیزی را بگویند

مخصوصا وقتی در مقابل سوال ها مقاومت می کنند به آن ها می گویم من سعی می کنم که اسرار تو را فاش نکنم

 اما اگر موضوعاتی وجود دارد که تو امروز تمایل نداری راجع به آنها صحبت ،من هم اصراری برای شنیدن آن موضوعات ندارم و احساس تورا درک می کنم ،گرچه منفی است اما دارای تاثیر معکوس بوده و مراجع را به طور غیر مستقیم تشویق می کند که راجع به آن مطلب صحبت کند(بارکر۲۰۰۷)

۵- ما به چه دلیل اینجا هستیم

چه کسی به شماره پیشنهاد کرد که در این مصاحبه شرکت کند؟ پیشنهاد کنندگان به چه دلیلی شمار به این مصاحبه ارجاع داده اند؟

آیا به نظر شما این دلایل قانع کننده هستند؟ آیا شما خودتان خواهان این مصاحبه هستید ؟ به نظر شما در یان مصاحبه به چه اهدافی دست خواهیم یافت؟ (بارکر۲۰۰۷)

۶- زبان و واژه شناسی

 بهتر است مصاحبه گر به همان زبانی تکلم کند که مصاحبه شونده از ان استفاده می نماید چون در برقراری ارتباط بهتر کمک می کند(بارکر۲۰۰۷)

روشهای مشاوره و روان درمانی در نوجوانان:

۱-رویکردهای روان پویشی       ۲- رویکرد های آدلری   ۳- رویکردهای شخص محور  

 ۴-رویکردهای رفتاری     ۵- درمان عقلانی ،هیجانی،رفتاری ۶- رویکرد های واقعیت درمانی

 ۷- رویکردهای سیستمی،خانواده درمانی . (پروت،براون ترجمه حسن فرهی)

 

 

 

 

جهت دریافت مشاوره ی حضوری با شماره ی ۰۲۱۴۴۲۴۴۹۱۶ کلنیک ندای آرامش روان تماس بفرمایید

جهت دریافت مشاوره ی تلفنی نامو نام خانوادگی و موضوع مشاورتون رو به شماره ی ۰۹۱۲۹۴۵۱۴۵۰ پیامک بفرمایید تا براتون وقت رزو شود

   آدرس سایت www.zehndarmani1.ir

   کانال تلگرامt.me/ZahraRezaeiPsychology

   کانال روبیکا@ZahraRezaeiPsychology1

   پیج اینستاگرامmoshavere_ravan

17

زهرا رضایی هستم فارغ التحصیل لیسانس رشته ی مشاوره از دانشگاه الزهرا و کارشناسی ارشد مشاوره از دانشگاه علامه طباطبایی تهران دارای مجوز تاسیس کلنیک و خدمات مشاوره از سازمان نظام روانشناسی ایران به شماره ی ۱۵۰۶ سابقه۱۰ سال فعالیت در کلنیکهای روانشناسی معتبر تهران هم اکنون در کلنیک ندای آرامش روان واقع در فلکه دوم صادقیه ویزیت میکنم ۴۴۲۴۴۹۱۶ فعالیتهای تخصصی زوج درمانگر، طرحواره درمانگر، سکس تراپ، مشاوره ی تخصصی پیش از ازدواج همراه با معتبرترین تستهای دنیا، درمان اختلالات اضطراب و افسردگی، برگزاری کارگاههای تخصصی هفتگی رایگان، مشاوره ی تخصصی پیش از طلاق، پیشگیری و درمان خیانتهای زناشویی، درمان سوگ و جدایی های عاطفی، درمانهای فردی، ارائه ی مشاوره ی تلفنی فقط با نرم افزار آیدی پی با وارد کردن ایدی psychology-zahrarezaee

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان